Fonter som møbler

Skrevet av: Morten Tollefsen

For meg er det utfordrende å forstå forskjellene mellom skrifttyper (fonter). Jeg er blind og min font er punktskrift. Punktskrift er fantastisk, men ikke spesielt kunstnerisk i den forstand at tegn vises på ulike måter. Med andre ord: det brukes ikke ulike punktskrift-fonter.

Viser eksempler på ulike fonter.

Jeg har eksperimentert litt på nettstedet mitt, både for å finne en egnet font og for å lære litt. Takk til alle som har hjulpet meg. Det er viktig å vite noe om visuell presentasjon også for meg. Jeg jobber med web, men har selvsagt ikke så mye ansvar for det visuelle.

Møbel-beskrivelsene nedenfor har ChatGPT kommet opp med. Før ulike fonter beskrives skal jeg ta med litt generelt om skrifttyper siden dette kan være ganske utfordrende for blinde og sterkt synshemmede. Noen fagbegreper brukes i beskrivelser, og det er sikkert flere enn meg som ikke er helt inne i den terminologien.

Send meg gjerne en tilbakemelding dersom du er uenig i sammenlikningene mellom fonter og møbler, og selvsagt hvis du finner feil i artikkelen. Dette er tross alt skrevet av en som ikke har peiling på det han skriver om!

Hva er en skrifttype (font)?

En skrifttype er et sett med tegn—bokstaver, tall og symboler—som deler en bestemt stil og utforming. Skrifttyper kan variere i bredde, høyde, kurvatur (hvordan linjene bøyer seg), og tykkelse (hvor tykke linjene er). Det er vanlig å dele skrifttyper i to hovedkategorier: Serif og Sans serif.

Serif

Det er små utstikkere eller linjer (serifer) på endene av bokstavene. Seriffene gir teksten et mer tradisjonelt eller formelt preg.

Mer om serif

Serif-skrifttyper er karakterisert ved små linjer eller utstikkere som legges til slutten av bokstavene. Disse ekstra detaljene kalles seriffer. Seriffer kan gjøre bokstavene mer detaljerte og gir teksten en tradisjonell, elegant eller formell stil.

Eksempler på kjente serif-skrifttyper inkluderer Times New Roman, Georgia, og Garamond.

Visuelle trekk:

Fordeler med serif:

Ulemper med serif:

Tidligere ble det anbefalt å ikke bruke serif-fonter fordi de var vanskelige å lese (spesielt for svaksynte). Siden oppløsningen på skjermer har blitt så mye bedre er denne anbefalingen noe nedtonet nå, men fortsatt sier mange med nedsatt syn at de foretrekker sans-serif fonter (gjerne Arial).

Sans-serif

Disse skrifttypene har ikke utstikkere, noe som gir en renere og mer moderne følelse.

Mer om sans-serif

Sans-serif betyr "uten seriffer". I sans-serif skrifttyper fjernes de små utstikkerne på bokstavene, noe som gir en renere og mer moderne estetikk. Denne typen skrifttyper er ofte enklere og mer rettlinjede enn serif-fontene.

Eksempler på vanlige sans serif-skrifttyper inkluderer Arial, Helvetica, Verdana, og Roboto.

Visuelle trekk:

Fordeler med sans serif:

Ulemper med sans serif:

Sans-serif undergrupper

Sans-serif deles inn i flere undergrupper basert på designhistorie og stilistiske trekk. De viktigste undergruppene er:

Grotesk: er de tidligste sans-serif-skrifttypene, utviklet på slutten av 1800-tallet. De har litt varierende linjetykkelse, noe som gir dem et mer mekanisk utseende enn moderne sans-serif-varianter.

Kjennetegn: Litt ujevn linjebredde, en nøytral og solid følelse, små variasjoner i bokstavbredder. Eksempler inkluderer Akzidenz-Grotesk og Franklin Gothic.

Bruksområder: Ofte brukt til plakater, annonser, og tidlig kommersielt design.

Neo-grotesk: er en videreutvikling av grotesk-skrifttypene, designet på midten av 1900-tallet. De har en renere og mer konsekvent linjetykkelse enn deres groteske forgjengere.

Kjennetegn: Jevne linjer, mindre variasjon i bokstavbredder, og et nøytralt og rent design.

Eksempler: Helvetica, Arial og Univers.

Bruksområder: Brukes ofte i moderne design, forretningsdokumenter, skilting, og merkevarebygging på grunn av sin universelle lesbarhet.

Geometrisk: er basert på enkle geometriske former, som sirkler og firkanter. De ble populære på begynnelsen av 1900-tallet, spesielt i forbindelse med modernistisk design.

Kjennetegn: Bokstavene er symmetriske og basert på rene geometriske former. Dette gir dem et minimalistisk og moderne utseende, men de kan være mindre lesbare i lange tekster.

Eksempler: Futura, Avenir og Century Gothic.

Bruksområder: Ofte brukt i overskrifter, plakater og grafisk design, spesielt når en moderne, minimalistisk stil er ønsket.

Humanistisk: er inspirert av klassisk kalligrafi og har en mer organisk og menneskelig følelse. De har varierende linjetykkelse, og bokstavene er ofte mer åpne og lettere å lese enn geometriske sans-seriffer.

Kjennetegn: Mer naturlig linjeflyt, varierende linjetykkelse, og bokstavformer som minner om håndskrift. Dette gir en varmere, mer "human" følelse enn andre sans-seriffer.

Eksempler: Gill Sans, Optima og Frutiger.

Bruksområder: Populær i lange tekster og profesjonelle dokumenter på grunn av sin lesbarhet og varme utseende. Også mye brukt i digital design og UX/UI.

font-weight

Tykkelsen på skriften har betydning for lesbarhet. I css bestemmes tykkelsen med egenskapen font-weight. Font-weight er spesielt nyttig hvis du har en variabel font (eksempelvis Inter).

Vanlige verdier for font-weight

Font-weight-verdier går typisk fra 100 til 900:

100 er den tynneste vekten tilgjengelig i CSS og 900 er den tyngste vekten.

Du kan angi verdier som ikke nødvendigvis er på "hele hundre", som for eksempel 450, for å få enda finere justeringer av vekten.

Typiske font-weight verdier:

Lettlest

Da jeg skulle finne en skrifttype til nettstedet mitt var det viktig for meg at den skulle være lett å lese også for mennesker med nedsatt syn. Jeg tenkte derfor at Atkinson Hyperlegible, som er laget spesielt med tanke på synshemmede, var et godt valg. De tilbakemeldingene jeg fikk var imidlertid i all hovedsak på linje med denne:

Jeg er svaksynt. Synes Arial fungerer kjempebra og forstår ikke helt hvorfor man må finne opp kruttet på nytt. Atkinson-fonten er både bredere, samtidig som den er mer sammentrykt i høyden enn det som er vanlig for fonter. Jeg synes faktisk Atkinson er tyngre å lese enn mange fonter med seriffer.
Les mer om Atkinson Hyperlegible

Atkinson Hyperlegible er utviklet av Braille Institute i samarbeid med designbyrået Applied Design Works. Skrifttypen er spesielt designet for å forbedre lesbarheten for personer med nedsatt syn og vant Innovation by Design Award (Fast Company). Skrifttypen fokuserer på letterform-distinksjon, der målet er å gjøre bokstavene og tallene så tydelige og lett gjenkjennelige som mulig. Dette bryter med typografiske normer som vektlegger visuell uniformitet. Resultatet er en skrifttype som er lettere å lese for de som sliter med å skille mellom lignende tegn, som for eksempel "i" og "l" eller "8" og "B".

Atkinson Hyperlegible har en grotesk sans-serif base, men inneholder flere unike detaljer som forstørrede former, bredere mellomrom inne i bokstavene (counter space), og spisse detaljer på enkelte bokstaver. Atkinson Hyperlegible støtter en rekke språk og finnes i fire varianter:

Jeg tenker at tilbakemeldingen over kan si oss noe nyttig: velg skrifttyper som brukes mye. Skrifttyper vi har lest mye blir etter all sannsynlighet enklere å lese bare fordi vi er vant til utformingen.

Det er også laget egne fonter for mennesker med dysleksi og andre leseutfordringer, for eksempel Dyslexie Font, OpenDyslexic, Lexend og Read Regular. Jeg har ikke testet disse fontene, men de brukes eksempelvis ikke på Dysleksi Norge sitt nettsted.

Skrifttyper for lesehemmede

Dyslexie Font: er en skrifttype designet av Christian Boer, en nederlandske designer som selv har dysleksi. Fonten er utviklet med spesifikke justeringer for å gjøre bokstavene lettere å skille fra hverandre, og for å hindre at bokstavene "snu seg" eller "bytter plass". Bokstavene er tyngre på bunnen for å forhindre at de oppleves som roterende, og det er større avstand mellom bokstavene for å gjøre dem tydeligere.

OpenDyslexic: er en annen skrifttype som er utviklet for å hjelpe personer med dysleksi. Den er gratis og åpen kildekode, og har lignende designprinsipper som Dyslexie, med vekt på bokstavenes bunn for å hindre rotasjon. OpenDyslexic bruker vektede bokstavformer og større mellomrom mellom bokstavene for å forbedre lesbarheten.

Lexend: er en skrifttype som fokuserer på å forbedre lesehastigheten ved å justere bokstavavstand, linjeavstand, og formene på bokstavene. Selv om den ikke er spesifikt laget bare for dyslektikere, er den designet for å forbedre leseopplevelsen generelt, inkludert for personer med lesevansker. Økt mellomrom og utvidede bokstavformer reduserer visuell stress og forbedrer lesbarheten.

Read Regular: er utviklet for personer med lesevansker, inkludert dysleksi. Den har et rent design med klare bokstavformer som skal være lett å skille fra hverandre. Skrifttypen har enkelt utformede bokstaver med god avstand for å minimere forvirring mellom tegn.

Velge skrifttype

De aller fleste har meninger om design, og det er vel en grunn til at det finnes så mange skrifttyper. Små detaljer kan bety mye for lesbarhet og hvordan tekst oppfattes. Når jeg har spurt noen om hva de synes om en font har svarene variert fra «helt OK» til begrunnet synsing om hvorfor skrifttypen ikke er så bra. Noen vanlige tradisjoner for formål og lesbarhet:

Formål: skrifttyper har forskjellige bruksområder. Serif-skrifttyper som Times New Roman eller Georgia passer godt i formelle sammenhenger, mens sans-serif-skrifttyper som Arial eller Verdana er bedre for digitale og uformelle tekster.

Lesbarhet: sans-serif-skrifttyper (som Arial og Roboto) er ofte mer lesbare på digitale flater, mens serif-skrifttyper som Times New Roman er bedre for trykket materiale.

Nettlesere og skrifttyper

Web-safe fonts (systemfonter) er innebygget i operativsystemer og støttes av de fleste nettlesere. Disse skrifttypene kan brukes uten installasjon eller eksterne ressurser. Andre skrifttyper kan kjøpes eller lastes ned gratis.

Web-safe fonter inkluderer:

Fordel en med web-safe fonter er at kompatibiliteten er god og at de ikke må lastes før bruk.

Beskrivelse av noen vanlige skrifttyper

Eksempler på skrifttyper laget av nordmenn

DNL (Det Norske Lotteri)
Designer: Kjetil Nordø
Beskrivelse: DNL er en geometrisk sans-serif-skrifttype designet av Kjetil Nordø for Det Norske Lotteri. Den er inspirert av klassiske geometriske sans-serif-skrifttyper som Futura, men med en norsk vri. Skrifttypen er kjent for sin renhet og enkelhet, og har blitt brukt i flere store prosjekter og merkevarer både i Norge og internasjonalt.

Neue Haas Grotesk
Designer: Christian Schwartz (i samarbeid med fransknorske type designer Kai Bernau)
Beskrivelse: Denne skrifttypen er en restaurert versjon av den opprinnelige Helvetica-skrifttypen (som først ble utgitt som Neue Haas Grotesk). Selv om Helvetica er sveitsisk, er den nye versjonen av Neue Haas Grotesk skapt med input fra norske designere, og den har fått mye internasjonal oppmerksomhet på grunn av sitt ikoniske og tidløse design.

Nordvest
Designer: Frode Helland
Beskrivelse: Nordvest er en særpreget serif-skrifttype designet av den norske typografen Frode Helland. Skrifttypen er en blanding av tradisjonelle og moderne stilretninger, med skarpe seriffer og en robust, geometrisk struktur. Nordvest er inspirert av den norske naturen og landskapet, og den har fått internasjonal anerkjennelse for sin unike karakter og estetikk.

Satyr og Faunus
Designer: Sindre Bremnes
Beskrivelse: Disse to skrifttypene er populære serif-skrifttyper designet av Sindre Bremnes. Satyr er ment som en moderne skrifttype med historisk inspirasjon, og er godt egnet for lengre tekster på skjerm og trykk. Faunus er en litt mykere variant, og begge har blitt brukt i ulike publikasjoner og prosjekter over hele verden. Sindre Bremnes' skrifttyper har blitt rost for sin kombinasjon av funksjonell lesbarhet og estetisk appell.

Telefon
Designer: Øyvin Braaten
Beskrivelse: Telefon er en leken sans-serif-skrifttype inspirert av det gamle norskproduserte telefonsystemet. Den har en retrofølelse med tydelige, rene linjer og en noe geometrisk utforming, som gir den et unikt, nostalgisk uttrykk. Skrifttypen har blitt populær internasjonalt for sitt originale design.

Monokrom
Designer: Nina Stössinger (født i Sveits, men har jobbet i Oslo)
Beskrivelse: Selv om Nina Stössinger er født i Sveits, har hennes arbeid i Oslo inspirert flere skrifttyper, inkludert Monokrom. Dette er en skriftfamilie som er kjent for sin strenge, geometriske sans-serif-stil og dens tydelighet på skjerm. Monokrom brukes både i grafisk design og for digitale grensesnitt.

Velg de skrifttypene du er interessert i nedenfor hvis du vil ha en beskrivelse som inkluderer sammenlikning med møbler (og litt annet).

Hva valgte jeg på nettstedet mitt?

Har jeg egentlig landa hvilken skrifttype jeg vil bruke på mortentollefsen.no? Kanskje, men det er gjort i en fei å endre font. Får jeg gode argumenter for å bytte gjør jeg det! Valget falt på Inter.

Slik beskriver ChatGPT Inter:

Beskrivelse: Inter er en moderne sans-serif-skrifttype designet av Rasmus Andersson, spesielt utviklet for å optimalisere lesbarhet på digitale skjermer. Den har en ren og nøytral utforming, og er designet for å fungere godt på både små og store skjermer. Fonten har en stor x-høyde (høyden på små bokstaver som x og e), som gjør bokstavene lett gjenkjennelige, samt god avstand mellom tegnene for å forbedre lesbarheten i ulike størrelser. Inter inkluderer også en rekke typografiske funksjoner som OpenType-funksjoner, tabelltall og alternative stiler, noe som gir stor fleksibilitet i design.

Jeg har brukt font-weight=400 for brøtekst og font-weight=900 på alle overskrifter.

Lenker