Jeg må høre på så mye jeg ikke vil

Skrevet av: Morten Tollefsen

Mobile first er et kjent design-prinsipp. Hva slags brukergrensesnitt og løsninger hadde vi endt opp med hvis vi hadde designet med «speech first»? Jeg tipper det hadde vært mindre unødvendig informasjon, annen rekkefølge på ting og hvem vet: kanskje innholdet hadde blitt bedre? «Speech first» kan selvsagt innebære grensesnitt med både tale inn og ut, men i denne artikkelen konsentrerer jeg meg om tale output. Mer presist opplesing av visuelt innhold med skjermleser eller annen opplesingsfunksjonalitet.

Når du bruker syntetisk tale må du ofte høre på alt for mye før du kommer til det viktigste. Jeg bruker syntetisk tale hele døgnet. Jeg er blind og leser punktskrift, men det er motorisk ganske slitsomt å lese med fingrene i timesvis. Jeg leser heller ikke raskt nok sammenliknet med å høre. Alt for ofte må jeg derimot høre på masse dritt jeg er helt uinteressert i. Det stjeler tid, og det er fryktelig irriterende.

I denne artikkelen skal jeg gi tre eksempler på hvor ineffektivt det kan være med tale på mobil, og jeg kommer med noen ideer til forbedringer. Små grep kan gjøre høre-opplevelsen mer effektiv og dermed brukeropplevelsen bedre! Det jeg ønsker å oppnå er at de som produserer innhold eller utvikler produkter og tjenester tenker på hvordan ting høres ut: - ikke bare ha fokus på visuelle brukergrensesnitt. Facebook, NRK og NAV er blant de beste med hensyn til universell utforming. Jeg vil derfor poengtere at dette ikke er skrevet for å kritisere. Jeg kunne ha valgt ut eksempler med veldig mye dårligere innhold for skjermleser!

Kort oppsummert handler dette om:

  1. Viktigst først
  2. Unngå unødvendige gjentakelser
  3. Skjul det som ikke er så viktig
  4. Samle innhold som hører sammen uten mange avbrytelser
  5. Vurder hvor viktig det er med emojier
  6. Pass på at rekkefølgen blir riktig når du leser innholdet sekvensielt

For å demonstrere disse «tipsene» skal jeg altså ta for meg tre ulike eksempler:

Facebook-feeden gjør meg riv ruskende gal!

OK, tror ikke jeg har blitt helt gal enda, men det er rett og slett fordi jeg ikke orker å lese feeden. Med VoiceOver (skjermleser) på iPhone kan jeg sveipe fra innlegg til innlegg. Hele innlegget leses i en lang harang. Det er greit fordi det går raskt å hoppe fra innlegg til innlegg (du må ikke åpne innlegget for å få hele teksten). Det som ikke er greit derimot er at det leses opp så fryktelig mye før selve innlegget.

Den visuelle forhåndsvisningen i feeden er ganske komprimert:

Forhåndsvisning av Statped-innlegg

Skal du lese hele innlegget må du klikke på Les mer:

Statped-innlegg

Hør på dette:

Her er teksten som leses opp med tale:

Statped – profilbilde ⁨Statped⁩ for 19 timer siden, Medlemmer av Synshemmede i arbeid og utdanning Flere alternativer Statped – profilbilde ⁨Statped⁩ for 19 timer siden, Offentlig rød trekant som peker opp Leste du saken vår om hvordan Moflata skole, Sandefjord og Ålesund kommune løste utfordringene når de fikk en elever med nedsatt syn eller hørsel? hånd med pekefinger som peker mot høyre Trenger du hjelp til å komme i gang med i tiltak eller tilrettelegging? Ta kontakt med Spør oss for rådgivning og veiledning. hånd med pekefinger som peker mot høyre Vi drøfter og veileder om spesialpedagogiske utfordringer med et helhetlig og flerfaglig blikk. hånd med pekefinger som peker mot høyre Send e-post eller ring Statpeds veiledningstjeneste https://www.statped.no/spor-oss/ hånd med pekefinger som peker mot høyre Her kan du lese saken "Når barnet har nedsatt syn eller hørsel" https://www.statped.no/innenfor/nar-barnet-har-nedsatt-syn-og-horsel/ Bilde, Kan være et bilde av 1 person, barn og tekst Bilde, Kan være grafikk av tekst ⁨Anne Lise Westerheim Pedersen og 3 andre har reagert Reager Kommenter Send (Dobbelttrykk for å åpne hele innlegget, eller dobbelttrykk med to fingre for å åpne innleggsmenyen)

Forslag til forbedringer:

Her er det litt Facebook kan forbedre og litt «innholdsprodusenten», altså. Og husk, det er min helt personlige mening og kanskje ikke den beste løsningen. Gjentar det jeg skrev i innledningen: motivasjonen min er å få deg til å tenke på hvordan ting kan leses opp på en bedre måte. Sånn ville jeg hatt innlegget (sorry, kunne ikke dy meg for å rette noen av trykkleifene, for det er også en ting som kan høres litt dårlig ut – helt avhengig av talesyntese og hva slags feil du skriver). Teksten er satt opp som en lang streng, altså slik originalen er vist over:

Statped: Leste du saken vår om hvordan Moflata skole, Sandefjord og Ålesund kommune løste utfordringene når de fikk en elev med nedsatt syn eller hørsel? Punkt Trenger du hjelp til å komme i gang med tiltak eller tilrettelegging? Ta kontakt med Spør oss for rådgivning og veiledning. Punkt Vi drøfter og veileder om spesialpedagogiske utfordringer med et helhetlig og flerfaglig blikk. Punkt Lenke Send e-post eller ring Statpeds veiledningstjeneste Punkt Lenke Her kan du lese saken "Når barnet har nedsatt syn eller hørsel"

NRK er favoritt-nyhetskilden min, men …

Det er et men, for hadde jeg kunnet lese artiklene på NRK mer effektivt hadde jeg lest flere.

Jeg skal demonstrere dette med nyhetssaken: Nordås' suksess-sko blir forbode.

NRK nyhetssaken om Nordås

Jeg håper du kan ta deg tid til å høre på denne nyhetssaken. Tror det kan gi deg noen nyttige ting å tenke på når du selv skal produsere innhold eller lage brukergrensesnitt:

Forslag til forbedringer:

NAVigering som får meg til å klø av utålmodighet

NAV, litt av siden om hjelpemidler

Det siste eksemplet fra NAV er litt enklere. Det er en «liste» med situasjoner. Om det er en situasjon å trenge briller kan diskuteres, men språk er kompliserte greier. «Hva er situasjonen din» passer vel heller ikke hvis det er en voksen som skal finne ut noe om briller til et barn. Sorry as, typisk meg, jeg hadde byttet overskriften til «Hva vil du vite mer om». Dette var en avsporing: men hør på dette:

For hver situasjon må jeg sveipe tre ganger. «Dette kan du ha rett til» er kun en tekst og gir ikke meg noe som helst. Antar at det som står på NAV om disse situasjonene handler om rettigheter (og sikkert litt om plikter). Dette er en startside for hjelpemidler og poenget er å få deg videre til det innholdet du er ute etter. Lenkene er altså det som er viktig, og først står det en fin og komprimert lenke, for eksempel «Har nedsatt syn eller trenger briller». Så kommer det en tekst som egentlig ikke sier noe mer enn den fine lenketeksten «Det finnes synshjelpemidler og briller som kan gjøre hverdagen din enklere når du trenger briller, har nedsatt syn eller er blind.». Skulle like å vite om noen får hjelp av de ekstra forklaringene.

Hvis jeg er ute etter informasjon om proteser må jeg sveipe 31 ganger i stedet for 11. Hadde dette vært unikt hadde det ikke gjort mye, men sånn er det over alt og derfor er det så ufattelig unødvendig tidkrevende å bruke skjermleser / tale.

Forslag til forbedringer:

Snikk, snakk, snute – så var talen ute!