Gratulerer, Nav: jeg gir opp!

Det må være herlig å behandle saker du ikke har kompetanse til å vite noe om, og hjelpe funksjonshemmede med å få en hverdag som er så krevende som mulig!

Det å være blind er en SLITSOM funksjonsnedsettelse. Jeg prøver å strekke meg langt: full jobb, tar busser til jobben for å unngå i alle fall noen offentlige kroner til taxi, holder orden hjemme så langt kreftene strekker til og så videre. Alt tar mer tid når du ikke ser, og som regel er jeg så sliten etter en arbeidsdag at det ikke er ork til sosial omgang, hobbyer eller andre lystbetonte gjøremål. Noen få ganger i livet har jeg opplevd at det lanseres hjelpemidler jeg har tro på at kan redusere noe av den belastningen jeg opplever hver eneste dag, hver eneste uke og hvert eneste år.

For over ett år siden søkte jeg Nav om Envision smartbriller. Det er et hjelpemiddel som kan lese opp tekst, beskrive omgivelser og brukes til en rekke andre ting for å kompensere for manglende syn. Jeg søker om veldig få hjelpemidler, men akkurat denne smartbrillen mente jeg at kunne være til reell hjelp for meg.

Så inkompetent at jeg ikke helt vet om jeg skal le eller grine

Etter noen uker ringte det en saksbehandler fra Nav. Hun demonstrerte på en helt fantastisk måte at dette var noe hun kunne absolutt ingenting om! Hvor hun hadde det fra vet ikke jeg, men hun spurte blant annet om følgende: «Kan Envision rette opp WCAG feil på Navs nettsider». Jeg prøvde å forklare henne hva brillene var, men følte at hun var ganske så uinteressert i det jeg sa.

Testing i samarbeid med hjelpemiddelsentralen

Skal ikke dra hele historien her, men det endte med at jeg testet Envision noen måneder i et prosjekt i samarbeid med hjelpemiddelsentralen.

Her er rapporten jeg skrev etter testingen

Etter dette har jeg fått et par telefoner og beskjed om at saken trekker ut.

Dere vant, jeg gir opp

I dag fikk jeg et brev i Digipost. Nå skal jeg sende inn enda mer begrunnelse for hvorfor jeg trenger Envision og hvorfor ikke andre hjelpemidler kan innvilges i stedet! For eksempel nevnes en smartbrille som koster det samme, men som ikke er egnet til det jeg søkte om – for jeg har jo begrunnet behovet så godt jeg kan allerede.

Jeg klarer ikke en gang å sende inn et svar uten hjelp. Fabelaktige greier i 2025. Her skal det printes ut og skrives for hånd! I meldingen står det noe om en forside som må med etc, så svaret skal vel skannes inn. Det er smart, Nav, for det å gjøre det litt ekstra tungvint å svare gjør det jo enda enklere å ikke orke og svare.

Gratulerer Nav, dere vant! Jeg kommer ikke til å svare på det siste brevet, for jeg orker rett og slett ikke! De som behandler denne typen søknader kan så lite og jeg føler rett og slett at det er umulig å nå gjennom! Norge har spart hele 50000, og jeg har en mer belastende hverdag som godt kan føre til at jeg ikke orker for eksempel full jobb, men det driter selvsagt Navs saksbehandlere i – de har jo gjort en helt glimrende jobb og unngått å bruke penger på Morten. Tusen takk skal dere ha for at dere er så flinke til å forvalte offentlighetens midler!

Kommenter gjerne i Mortens teknologigruppe.